افتتاح پانزدهمین جشنواره فیلم عرب برلین با مستند فلسطینی خداحافظ طبریاس

پانزدهمین جشنواره فیلم عرب (الفیلم) برلین امسال از 24 تا 30 آوریل ( 5 تا 11 اردیبهشت ماه) با حضور بیش از 40 فیلم از کارگردانان عرب و از کشورهای عربی افتتاح شد.

ALFILM در پانزدهمین دوره خود امسال برنامه ای را ارائه کرد که متنوع تر از همیشه و با حضور فیلم های بلند و کوتاه از مجموع 13 کشور مختلف عربی، از جمله سودان با خداحافظ جولیا (محمد کردفانی، 2023)، عربستان سعودی با مندوب (علی کلثمی، 2023)، اردن با انشالله یک پسر (امجد الرشید، 2023)، یمن با بار سنگین (عمر جمال، 2023)، امارات متحده عربی با اتوبوس زرد (وندی بدنرز، 2023)، عراق با کشور گمشده من (ایشتر یاسین گوتیرز) ، 2022) است. پانزدهمین دوره این جشنواره،، غنا، شایستگی هنری و ارتباط به موقع سینمای معاصر عرب را برجسته می کند. مستند فلسطینی «خداحافظ طبریاس» ساخته لینا سوالم در اولین نمایش خود در برلین، سه بخش برنامه پانزدهمین دوره سینمای 15 ساله عربی ALFILM در برلین را افتتاح کرد. در این فیلم، هیام عباس هنرپیشه تحسین شده فلسطینی به همراه دختر فیلمساز لینا به روستای زادگاهش دیر حنا بازمی گردد تا در میان خاطرات پراکنده چهار نسل از زنان جسور فلسطینی سفر کند. «خداحافظ طبریاس» از طریق شهادت‌های تلخ، فیلم‌های آرشیو تاریخی، فیلم‌های خانگی، عکس‌ها و نامه‌ها، کاوشی قانع‌کننده از مبارزات پایداری که فلسطینی‌ها طی دهه‌ها با آن روبرو بوده‌اند را ارائه می‌کند.

سازمان دهنده این جشنواره، مرکز هنر و فرهنگ فیلم عرب e.V.، یک انجمن مستقل ایدئولوژیک و سیاسی است.

به موازات پانزدهمین ALFILM Spotlight به فلسطین در سینمای عرب و فراتر از آن، و بازتاب احساس طرد شدن جوامع فلسطینی و عرب، امروزه در غرب، به طور کلی و در آلمان، به ویژه، اساساً امتناع جریان اصلی ، در گفتمان­ها از دیدگاه‌های آنها در مورد درگیری خاورمیانه، روایت فیلم‌هایی که در این بخش ویژه ارائه می‌شوند، حول محور شخصیت‌های برجسته‌ای است که در جوامعی که در آن زندگی می‌کنند مورد نظر نیستند. پرداختن به داستان آن‌ها ساختارهای نژادی، جنسیتی و اجتماعی-اقتصادی را در نظر می‌گیرد که از یک سو به حاشیه رانده شدن را تغذیه می‌کند و از سوی دیگر تلاش‌های فردی برای مقاومت، عبور از مرزها و بازپس‌گیری روایت‌های خود را نشان می‌دهد. مهاجران یکی از بزرگ‌ترین گروه‌هایی هستند که در این بخش ویژه به‌عنوان عنصر نامطلوب به تصویر کشیده می‌شوند. در فیلم «کثیف، دشوار، خطرناک» (وسام شراف، 2022)، سختی‌هایی که کارگران خانگی اتیوپیایی و پناهندگان سوری در لبنان با آن روبرو هستند در مرکز داستان قرار دارد، در حالی که اتوبوس زرد (وندی بدنرز، 2023) با مبارزات جوامع هندی درگیر است. علاوه بر این، در زمانی که احزاب و ایدئولوژی‌های راست افراطی در حال کسب قدرت بیشتر و بیشتر در سطح جهانی، به ویژه در اروپا هستند، مهاجران، به‌ویژه از کشورهای عربی، به طور فزاینده‌ای در غرب به عنصر نامطلوب تبدیل می‌شوند. روشن کردن مصائب آن‌ها و تمرکز روایت‌های پیرامون سفرهایشان به اروپا، نژادپرستی که با آن‌ها مواجه هستند و تلاش‌هایشان برای یافتن جایگاه خود در جوامعی که اغلب در آن احساس استقبال نمی‌کنند، فیلم‌هایی مانند «یادداشت‌هایی درباره جابه‌جایی» (خالد جرار، 2023)، «زمین شناسی جدایی» (یوسر گاسمی و مائورو مازوکی، 2023)، «صدای دیگران» (فاطما کاچی، 2023)، لس چنیل (میشل و نوئل کسروانی، 2023)، یا کازابلانکا (آدریانو والریو، 2023) شخصیت های اصلی خود را می­سازند.

خطوط داستانی تکان دهنده و قانع کننده ای که حول مسیر زندگی و هویت پیچیده آنها در رابطه با کشورهای مبدا و محل زندگی فعلی آنها می چرخد. ،دو برنامه فیلم کوتاه و فردای متفاوت و کسانی که می مانند با تولیداتی از لبنان، فلسطین، سوریه، اردن، مراکش، تونس و مصر، پانزدهمین جشنواره فیلم ALFILM را تکمیل خواهد کرد.در این 15 سال، ALFILM تحولات سیاسی مختلفی را که منطقه عربی از سر گذرانده است، همراهی کرده است. از جنگ‌های وحشیانه گرفته تا انقلاب‌های غیرمنتظره، از سرنگونی رژیم‌ها تا معترضانی که جان خود را به خطر انداختند، از موج‌های مهاجرت تا امواجی که قایق‌های پناهجویان را می‌شویند و چرخه‌های مداوم خشونت علیه مردم فلسطین.

جشنواره «الفیلم» با پرداختن به امر سیاسی، اشخاص را نیز کالبدشکافی کرده است و شخصیت هایی را مطرح می کند که تاریخ، هویت، رویاها، افکار، واقعیت و فرداهایشان را شکل می دهند. این جشنواره امیدوار است در این 15 سال و از طریق برنامه های فراوان کلیشه های غالب را به چالش بکشد و نظرات غالب در مورد جهان عرب را در این 15 سال تجزیه کند. «الفیلم» ثابت کرد که سینمای این نقطه از جهان در چشم انداز فیلم آلمان جایگاهی دارد و برای آن مخاطب ایجاد کرد.

گفتنی است، جشنواره فیلم عرب برلین - ALFILM (الفیلم) یکی از بزرگترین جشنواره های فیلم عرب در آلمان است که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد. این جشنواره در برلین برگزار می‌شود. در این جشنواره فیلم‌های کوتاه، بلند و مستند به نمایش گذاشته می‌شوند. تمرکز این جشنواره بر روی فیلم های بلند و مستند و کوتاه است که هرکدام از آنها در یکی از کشورهای عربی تولید شده اند و قدمتی بیش از سه سال ندارند. هدف این جشنواره باز کردن چشم اندازهای غیرعادی در مورد جهان عرب و آثار فیلمسازان عرب است. علاوه بر یک برنامه سینمایی چند وجهی و گسترده، میزگردها و بحث های هنرمندان با فیلمسازان و کارشناسان فرصت گفتگو و تبادل خلاقانه را فراهم می کند.

منبع : Alfilm.berlin

کد خبر 19779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =